vind me op
Rachel Notenboom
  • home
  • blog
  • over rachel
  • referenties
  • ervaring
  • inspiratie
  • contact

Tips voor de Feestdagen: Voorkom de 5 meest gemaakte fouten in toespraken

12/24/2011

0 Comments

 
Het is weer zover! Het jaar zit er bijna op, uw medewerkers zijn toe aan een korte periode van rust en bezinning. U wilt hun iets meegeven. Of u hebt het gevoel dat zij dit van u verwachten. En dus spreekt u hen toe. Een belangrijk moment: een moment waarop u zich met uw medewerkers kunt verbinden. Een belangrijk moment ook om vijf valkuilen te vermijden: vijf fouten die veel managers maken en waar hun medewerkers zich enorm aan ergeren.

1 Alles is belangrijk
Veel managers laten zo rond de jaarwisseling alle gebeurtenissen van het voorbije jaar nog eens de revue passeren. Hun toespraak is een opeenstapeling van gebeurtenissen, feiten en cijfers, zonder lijn of samenhang. Niets of niemand mag worden vergeten. Met als gevolg: een langdradige toespraak met een hoog dat-wisten-we-toch-al-lang-gehalte.

De oplossing
Kies twee of maximaal drie gebeurtenissen uit die op u de meeste indruk hebben gemaakt. Vertel ze vanuit uw eigen perspectief en beleving. En leg uit waarom ze zoveel indruk op u hebben gemaakt. Als u deze verhalen goed kiest, zeggen ze meteen iets over uw visie op het komende jaar.

2 Wie is die man/vrouw eigenlijk?
Medewerkers willen zich verbonden kunnen voelen met hun organisatie en dus ook met hun management: degenen die richting geven aan hun organisatie. De Kerst- of Nieuwjaarsspeech biedt de gelegenheid om uzelf te laten zien, maar is vaak erg onpersoonlijkheid, doordat de manager zichzelf nu juist niet persoonlijk laat zien.

De oplossing
Wees dapper. Wees een echte leider. Laat de PowerPoint met feiten, cijfers en schema’s achterwege. Ga de uitdaging aan en vertel een verhaal, vanuit uw eigen betrokkenheid. Wat was voor u het belangrijkste moment in het afgelopen jaar en waarom? Wat hield u vooral bezig en waarom? Wat hield uw medewerkers bezig? Neem ook hun verhalen op in uw speech. Zo laat u ook zien: ik luister, ik weet wat er speelt.

3 Het is hier alleen maar mooi weer
Nogal wat managers grijpen de gelegenheid aan om alles wat goed ging over de bühne te brengen en alles wat niet helemaal goed ging angstvallig te verzwijgen. Zo’n mooi-weer-speech is onrealistisch en niet geloofwaardig. U zet zichzelf neer als iemand met oogkleppen op. Want iedereen weet wat er niet goed ging.

De oplossing
Benoem ook wat er niet goed ging. Kies één of twee situaties uit en vertel erbij hoe u de situaties zelf hebft beleefd. U bent toch immers een mens van vlees en bloed die, netzo als uw medewerkers, baalt van dingen die niet goed gingen? Vertel er meteen bij hoe u deze situaties het komend jaar wilt vermijden. Zo geeft u uw medewerkers meteen richting.

4 De ‘grappige’ metafoor
In een (op zich terechte) poging om lijn in het verhaal te krijgen, zoeken nogal wat managers hun heil in een metafoor. Of erger nog: in een grappige metafoor, die tot in het oneindige wordt volgehouden. Totdat iedereen er flauw van wordt, waardoor hij tegenverhalen oproept.

De oplossing
Breng lijn aan door een heldere kernboodschap te kiezen, die u in verschillende deelthema’s laat terugkomen. En die u een paar keer expliciet noemt. Wilt u toch met een metafoor werken? Selecteer hem nauwkeurig en toets van tevoren of hij tegenverhalen oproept en voer hem niet eindeloos door. Laat hem halverwege gerust weer los om er alleen in de laatste zin nog eens terloops op terug te komen.

5 Het moest op het laatste moment
Managers zijn druk bezette mensen en hebben weinig tijd om een speech goed voor te bereiden. Of laten dat aan anderen over. Op het moment supreme vouwen ze hun stapeltje A-viertjes open en gaan van start. In het beste geval hebben ze de speech van tevoren een paar keer gelezen, zodat ze niet voor al te grote verrassingen komen te staan. Uw medewerkers begrijpen best dat u het druk hebt. Maar niet dat u geen tijd voor hen hebt. Zij hebben zich het hele jaar toch enorm voor u ingespannen?

De oplossing
Laat de Kerst- of Nieuwjaarsspeech HET moment zijn waarop u laat zien dat uw medewerkers uw tijd en moeite waard zijn. Begin tijdig met uw speech. Als u hem voor u laat uitwerken, draag dan toch echt zelf de bouwstenen aan. Laat de speech uitstralen dat dit UW boodschap is aan UW medewerkers. Natuurlijk begrijpt iedereen dat u een samenvatting op kaartjes of een kort ‘spiekbriefje’ voor u hebt. Maar laat het daarbij. Wie zich wil verbinden met zijn medewerkers, heeft een helder verhaal nodig. En dat verhaal moet in zijn hoofd zitten. Het is niet anders.

Annet Scheringa
TheStoryConnection
- gelezen op managementsite.nl
0 Comments

Gezien op TED: Jay Walker's Library of Human Imagination

12/15/2011

0 Comments

 
De titel zegt het helemaal: “The Library of Human Imagination”

Jay Walker, curator van de Bibliotheek van de Menselijke Verbeelding, houdt een verrassende vertel-en-toonsessie waarbij hij de aandacht vestigt op enkele fascinerende artefacten die het TED2008-podium decoreerden.

Jay Walker is gefascineerd door intellectueel eigendom in al zijn vormen. Zijn bedrijf, Walker Digital, richtte het bedrijf Priceline en vele andere bedrijven op die oude problemen herzien met nieuwe IT. In zijn prive-leven, is Jay Walker een bibliofiel en verzamelaar op een epische schaal.

0 Comments

Boek: 'Huh?!' van Bechtold Gunster

12/8/2011

0 Comments

 
‘Een ongeluk zit in een klein hoekje, geluk zit in de rest!’
Hoewel oude wijn in nieuwe zakken, vind ik dit boek toch een aanrader. Ik heb gelachen om de voorbeelden en de tips zijn concreet en duidelijk. Ik zou niet proberen om het boek in een keer uit te lezen, omdat de materie zeker tot nadenken aanzet.

Berthold Gunster maakt je door middel van scherpe zinsneden en uitspraken bewust van de eenvoud van het omdenken. Zo is een pakkende uitspraak in ‘Huh?!’: ‘een ongeluk zit in een klein hoekje, geluk zit in de rest!’ Omdenken is een techniek met meerdere instrumenten. Het is de kunst om per keer per situatie te bedenken wat de beste weg is, wat de beste strategie is om te komen waar we willen zijn.  Als je het gaat lezen: veel leesplezier!
0 Comments

    Rachel geeft een Pluim aan...

    Picture
    Kasteel Rosendael. Voor Halloween waren er vrijwilligers aanwezig die de kinderen (en volwassenen) ontzettend vermaakt hebben. Met zoveel energie, kracht en enthousiasme, zonder een cent betaald te krijgen. Prachtig om te zien.

    Archives

    Februari 2014
    Oktober 2013
    Juni 2013
    Februari 2013
    December 2011
    November 2011
    Oktober 2011
    September 2011
    Juli 2011
    Juni 2011
    Mei 2011
    April 2011
    Maart 2011
    Februari 2011
    December 2010
    November 2010
    Oktober 2010
    September 2010
    Juli 2010

    Categories

    Alles
    Beoordelingsgesprekken
    Boekrecensie
    Co-creatie
    Creativiteit
    Geinig
    Houding
    Inspiratie
    Kritiek
    Leiderschap
    Management
    Managementtools
    Outofthebox
    Presentatie
    Resultaatgericht
    Samenwerken
    Teams
    Ted
    Verandermanagement
    Vergaderen

    RSS Feed


website made by nienkewitteveen.nl
rachel notenboom