vind me op
Rachel Notenboom
  • home
  • blog
  • over rachel
  • referenties
  • ervaring
  • inspiratie
  • contact

6 momenten waarop u wél moet micromanagen

9/16/2010

0 Comments

 
Micromanagen. In de meeste managementboeken staat dat u dit te allen tijde moet vermijden. Christine Rioran, hoogleraar management en consultant, stelt op Forbes echter dat er toch situaties zijn waarin uw nauwlettende supervisie en oog voor detail essentieel zijn. Micromanagen is soms een must.

Zes omstandigheden waarin u voor de verandering wél moet micromanagen:

1. De strategie verandert

Als een bedrijf of afdeling van strategie verandert of nieuwe processen implementeert, moet u over het algemeen nauwkeurig richting geven tot iedereen de nieuwe richting begrijpt en ermee overweg kan.

2. De onderneming gaat iets nieuws doen
Als er nieuwe producten of diensten gelanceerd worden, is er vaak extra supervisie nodig. De onderneming betreedt immers onontgonnen terrein waarop iedereen snel op snelheid moet komen. Alle hens aan dek is hier het credo.

3. Er komt een nieuwe leider, werknemer of afdeling
Het is een veelvoorkomende fout om te denken dat hele goede en ervaren geen advies en begeleiding kunnen gebruiken als ze nieuw zijn of een nieuw takenpakket krijgen. Dit kan betekenen dat projecten wat nauwkeuriger geëvalueerd moeten worden, er nieuwe prioriteiten vastgelegd moeten worden, er vanuit een ander gezichtsveld naar situaties gekeken moet worden, mensen aan elkaar voorgesteld moeten worden, enzovoort. Loop een tijdje mee met de nieuwe leidinggevende of werknemer tot hij/zij ingewerkt is. Komt er een nieuwe afdeling, houd de boel dat een tijdje nauwlettend in de gaten tot alles op rolletjes loopt.

4. Resultaten blijven uit

Maar al te vaal worden dingen eenvoudigweg niet gedaan. Leiders wachten dan vaak geduldig op veranderingen of de langverwachte resultaten. U hebt immers gedelegeerd. Wacht echter niet te lang. Blijft een project onafgerond, ga dan op zoek naar de reden daarvan. Soms is het te moeilijk voor een werknemer, soms zijn er obstakels vanuit de organisatie. En ja, soms doet iemand gewoon zijn werk niet.

5. Een klant dient een ernstige klacht in
Als er iets misgaat op het gebied van service en de klantrelaties in gevaar komen, moet dit altijd onderzocht worden. Krijgt u een ernstig probleem te horen, zoek dit dan tot op de bodem uit en zorg dat u op de hoogte blijft. Vaker wel dan niet zullen uw bevindingen leiden tot een hoognodige verandering in de processen of klantenservice.

6. De resultaten vallen tegen
Blijven de gewenste resultaten uit, week na week, dan moet u de verantwoordelijken op het matje roepen en de redenen van het uitblijven achterhalen. Vraag meteen wat er gedaan kan worden om wel resultaten te boeken. Verandert er nog niets, duik dan nog dieper in de achterliggende oorzaken om te kijken welke veranderingen noodzakelijk zijn.

Uitleg Wat de reden ook is, leg altijd eerlijk uit waarom u ineens gaat micromanagen. Zeg erbij dat u samen tot een oplossing wilt komen en hier alleen maar bij wilt helpen. Blijf overigens nooit te lang micromanagen. Moet u langdurig over iemands schouder meekijken, dan zit de betreffende persoon waarschijnlijk niet op de goede plek.

0 Comments

    Rachel geeft een Pluim aan...

    Picture
    Kasteel Rosendael. Voor Halloween waren er vrijwilligers aanwezig die de kinderen (en volwassenen) ontzettend vermaakt hebben. Met zoveel energie, kracht en enthousiasme, zonder een cent betaald te krijgen. Prachtig om te zien.

    Archives

    Februari 2014
    Oktober 2013
    Juni 2013
    Februari 2013
    December 2011
    November 2011
    Oktober 2011
    September 2011
    Juli 2011
    Juni 2011
    Mei 2011
    April 2011
    Maart 2011
    Februari 2011
    December 2010
    November 2010
    Oktober 2010
    September 2010
    Juli 2010

    Categories

    Alles
    Beoordelingsgesprekken
    Boekrecensie
    Co-creatie
    Creativiteit
    Geinig
    Houding
    Inspiratie
    Kritiek
    Leiderschap
    Management
    Managementtools
    Outofthebox
    Presentatie
    Resultaatgericht
    Samenwerken
    Teams
    Ted
    Verandermanagement
    Vergaderen

    RSS Feed


website made by nienkewitteveen.nl
rachel notenboom